Bugünün temaları burada olmak, rahatlık ve olasılıklar…


Burada olmak : Bedenin ve zihnin bir arada bütün ve tam. Bedeninin farkında olmak, duyumlarına geri dönmek ve zihnindekileri fark etmek. Nefesin farkındalığı, bedensel duyumların farkındalığı, düşüncelerin ve duyguların farkındalığı. An be an bunların yükselip alçalmalarını, belirip yok olmalarını fark etmek. Bilinçli farkındalığın sınıfı şimdiki andır. Tüm dersler bu anın sınıfında işlenir.


Rahatlamak: Takılı kaldığın şeyleri bırakmak, bırakabilmek. Tasaların, düşünceler, planlar…… bedenindeki gerginlik… bedenini rahatlat.


Mindfulness bir rahatlama tekniği değildir. Rahatlama mindfulness’ın bir parçasıdır, bedenimizi ve zihnimizi rahatlatabilmeyi öğrenmek çok kıymetlidir. Bu bir hedef olmaktan çok mindful olmanın bir sonucudur.
Dalai Lama’nın sözleriyle;


Mutluluk ve huzura giden bir yol yoktur. Mutluluk ve huzur birer yoldur.


“Aslında rahatlamanın da özel bir yolu yoktur. Rahatlamanın kendisi bir yoldur”
Mindfulness ın aslında kısaca özeti; sakin kalmak ve değişeceğini bilmek…. Böylece tepki vermeden de farkındalığımızla kalabiliriz.

Olasılıklar: Düşünceler, önlemler, kendimizle diğerleriyle ve dünyaya dair algılar, geçmiş gelecek bazen hepsi birer bariyer olabilir. Şimdi de var olan bunlardan bağımsız, sınırsız olasılıklar… merak et ve keşfet…


Meditasyonda Dikkat


Dikkat meditasyonun temel unsuru. Dikkati bir ana kapı gibi düşünürsek. Tüm düşünceler/algılar/anılar, hisler, duyumlara açılan bir ana kapı. O zaman dikkat bir başlangıç. Dikkati odaklamak ve açmak. Ve bunu maksatlı olarak yapabilmek. Bu oturma meditasyonunda sizi dikkati herhangi bir noktaya odaklamaya davet edeceğim. Bu odak noktası bizi her seferinde bu ana getirmek içindir. Tekrar tekrar şimdiye dönmek…. Bu nefesimiz, bedensel duyumlarınız ya da bedenin kendisini hissetmek ve duyumlar vasıtasıyla sağlanır. Niyetimiz dikkatimizin çapasını her seferinde tekrar ve tekrar buraya yönlendirmek.
Ve aynı zamanda bu meditasyonda genişletilmiş dikkati de çalışacağız. Geride durmak ve şahitlik etmek an be an dikkatimizin nereye yönlendiğini yargısızca gözlemlemektir.

Dikkatimiz zihinsel durumlara/düşüncelere, bedenimizden gelen bir duyuma veya dışarıdaki seslere gidebilir. Dikkatim şimdi nereye konuyor? Bu seçimsiz farkındalık halinde zihnin dalması ve dikkatin yok olması olasılığı yüksektir. Fakat bu aynı zamanda kendinize bilgelikle rehberlik etmektir. Şimdide olmak ve o anın getirdiği her şeyle temasa geçmek. Tıpkı bir misafirhane misali dikkatin kapısında oturup her gelene ev sahipliği yapmak, nazikçe karşılamak ve nezaketle göndermek. Geliş gidişlerini izlemek….


Bu açık farkındalık halinde en çok zorlayan düşüncelerin içine dalıp gitmek veya sürekli zihnimize gelen tekrarlayan düşünceler olabiliyor. Tam tersi düşünceleri odak olarak seçtiğimiz anda da zihnimizde bir şey olmaz…. Eğer zihnime hoşlanmadığım düşünceler geliyorsa, tekrar eden ve beni diğer yerlere odaklanmaktan alıkoyan düşüncelerim varsa ne yapmalıyım?


“Hoşunuza gitmeyen düşüncelerden kurtulmak için başka bir düşünceye ihtiyacınız yok”.

Sadece düşündüğünü gözlemle, bir çare aramaya gerek yok… nefesine dön.. bakmaya devam et.. tekrarla her seferinde sabırla, hedefe koşmadan.. unutma! rahatlık bir hedef değil, yoldur. Rahatlayarak devam et, zihnini rahatlatamıyorsan en azından bedenini rahatlat, nefesini rahat bırak, aksın bedeninle..


Unutmayalım meditasyonda bir doğru veya yanlış yok, hissetmeniz veya hissetmemeniz gereken herhangi bir şey yok sadece an be an deneyimlemek ve bu deneyimi fark edebilmek en önemlisi. Sıkılmayı deneyimle, ağrıyı deneyimle, kaygıyı, şüpheyi ve sabırsızlığı deneyimle..
Huzuru deneyimle, sakinliği deneyimle, planlamayı, unutursam kaygısıyla düşüncelerini, planlarını, aklına gelen şeyleri tekrarlamayı deneyimle..


Hepsine sakinlikle şahitlik et, ev sahipliği yap.


Zorlandığında kendine şu soruyu sor; şu anda bana hangi mindfulness tutumu yardımcı olabilir?


FARK ET, İZİN VER, ARAŞTIR VE DESTEKLE…

GÖRÜŞMEK ÜZERE…


DOÇ.DR. ZÜMRA ATALAY